اصطلاح مذهب علیه مذهب اولین بار در ایران توسط دکتر شریعتی به کار رفت که به یک آسیب و آفت وبلکه دسیسه مهم در تاریخ ادیان اشاره دارد مذهب علیه مذهب به معنای مقابله بادین با عنصری از عناصر دین است
این مساله اولین بار درتاریخ اسلام در قضیه فدک رخ داد وحاکمیت بعداز پیامبر برای غصب فدک و خارج ساختن آن از تملک حضرت زهرا به حدیثی از پیامبر استناد کرد که دراین حدیث ادعایی از پیامبر نقل می شود که پیامبران از خود ارث به جا نمی گذارند برای مقابله با دختر پیامبر وبرای تضعیف اهل بیت پیامبر به سخنی منتسب به پیامبر استناد می شود
اهل بیت وحقوقش که از نگاه قرآن از ارکان دین است و در نوشته های قبل اشاره شد که حق اهل بیت در واقع حق ضعیفان جامعه است که اهل بیت از دنیا چیزی برای خود نخواسته اند این حق با حدیثی مجعول مورد نفی وانکار قرار می گیرد که همان حربه مذهب علیه مذهب است
البته در قصه فدک ادعای اصلی اهل بیت این بود که فدک هبه وهدیه پیامبر به فاطمه است ونه مال موروثی اما به فرض که ادعای طرف مقابل صحیح باشد که فدک اصالتا در ملک پیامبر بوده نتیجه ادعا آنها باطل است که نمی شود مالی متعلق به پیامبر به فرزندش به ارث برسد
حضرت زهرا با استناد به قرآن آن حدیث ادعایی را نفی می کندو مفادش را خلاف قرآن می داند که در موارد متعدد بر ارث پیامبران نسبت به فرزندانشان تاکید شده است حضرت زهرا دراین باره خطاب به حاکم وقت می فرماید:
آیا درکتاب خدا تو از پدرت ارث می بری ومن از پدرم ارث نمی برم ؟امر دروغی را آورده ای و آیا عمدا کتاب خدا را کنار نهاده و بر آن پشت کرده ای ، کتابی که می گوید :
سلیمان از داود ارث برد (نمل/16)
و کتابی که در گزارش حال زکریا می گوید :
و همانا من پس از خود از خویشاوندانم بیمناکم ، وهمسرم نازا است ، پس مرا ازسوی خود فرزندی عطا کن
که از من و خاندان یعقوب ارث ببرد ، و او را پروردگارا ! مورد رضایت قرار ده .(مریم/5-6) (خطبه فدکیه )
دراین استناد حضرت زهرا به قرآن چند نکته اساسی وجوددارد که برای همیشه تاریخ وبرای پیروان اسلام همواره می تواند حجت ودلیل باشد که بدانها اشاره می کنیم
1- پیامبر اکرم خلاف قرآن سخن نمی گوید وعمل نمی کند واگر در جایی روایت مشکوکی بود که به پیامبر موضوعی را خلاف آموزه های قرآن نسبت دادقطعا آن روایت مردود است و پذیرفته نیست این مساله درباره سایر اهل بیت وامامان نیز جاری است ولذا ما امروز بسیاری از نقل های تاریخی را که خصوصا مستمسک خشونت طلبان در جهان اسلام واقع می شود وناسازگار با مفاد قرآن است را با این معیار می توانیم مردود اعلام کنیم وبا اصول قرآنی چون (رحمة للعالمین )که اصلی قرآنی درباره پیامبر اکرم است آنچه را که خلاف این اصول است وبه ظاهر نقل تاریخی دارد باطل بدانیم وقتی در صدر اسلام ودر حضور اهل بیت پیامبر به پیامبر دروغ بسته می شود امروز بعد از گذشت قرنها این امر امکان بیشتر خواهد داشت
2-- برای شناخت پیامبر پیش وبیش از سنت وتاریخ بر قرآن باید تکیه کرد شناخت از طریق قرآن هم شناختی مستند است وهم دارای حجت در واقع شناخت تاریخی وروایی دو نقص نسبت به شناخت قرآنی دارد نخست این که در مقام حجیت درمقام پایین تر است دوم این که امکان آلوده بودنش به کذب وشبه آن بسیار است
3- با توحه به قصه فدک مهم ترین دلیل در استناد ات کذب به پیامبر روشن می شود که در راس آن قدرت طلبی قرار دارد و لذا در حاهای دیگر نیز هر روایتی که بوی تاییدی بر قدرت طلبی قدرت طلبان وتوحیه ظلم ظالمان را بدهد مشکوک است و به تعبیر علم حدیث می توان از آن به عنوان یکی از اسباب جرح نام برد که اعتبار روایات توجیه کننده بی عدالتی ها وقدرت طلبی ها را زیر سئوال می برد
4- اعتقاد به حقانیت وصداقت حضرت زهرا وایمان به صدیقه بودن آن حضرت لوازم مختلف معرفتی دارد و صرف یک عقیده نیست ولذا شناخت حضرت زهرا واعتقاد با معرفت به ایشان به دنبال خود منطق ومنش ویژه در معرفت دینی را به دنبال دارد
از جمله لوازم معرفت به زهرای صدیقه شناخت حربه مذهب علیه مذهب وشناخت راه مقابله با آن است که با معرفت اصیل واستوار به اصول اسلام و شناخت دقیق معارف قرآن حاصل می شود وطبق این منطق تفاوت وتمایز مهم بین اسلام حقیقی واسلام قلابی آشکار می گردد و لذا حضرت زهرا وخطبه فدک معیار مهم در کشف منشا آلودگی ها وانحرافات دینی خواهد بود که وقتی در خشش نور ملکوتی زهرا بر تاریک کده تحریف گران تاریخ می افتد رسواگر خیلی از توطئه ها و مطامع خواهد بود وگویا کوثر بودن آن حضرت نیز بازگشت به همین ویژگی داردکه در نوشته دیگر انشالله درباره اش سخن می گوییم